Kosmetika nám musí hlavně vonět

Kosmetiku a vůně běžně nakupuje 7 z 10 Čechů, většina nákupů se odehrává v kamenných drogeriích. Průměrně za kosmetický sortiment zákazníci vydávají 600 Kč měsíčně. U výrobků je rozhodující vůně, cena a kvalita.

Podle aktuální studie společnosti GfK Czech nakupuje kosmetické výrobky a vůně pravidelně 69 % dospělé populace. Častěji se jedná pochopitelně o ženy (9 z 10), ale běžně kosmetiku nakupuje i téměř polovina mužů. 

Tři pětiny českých zákazníků si nákupy kosmetiky užívá a baví je, přesto jsou spíše konzervativní – často se drží osvědčených značek. Napříč kategoriemi si nejčastěji vybírají výrobky značek Nivea (Beiersdorf), Avon, Adidas (Coty), Balea (privátní značka dm drogerie markt), L’Oréal, Dove (Unilever), Garnier (skupina L’Oréal), Fa (Henkel), Oriflame, Palette (Henkel), Dermacol, Cien (Lidl), Syoss (Henkel), Yves Rocher, Palmolive (Colgate-Palmolive), Rimmel London (Coty), Gillette (Procter & Gamble) a dalších. Celkově Češi rádi využívají slev a akčních nabídek, a to nejen při nákupu kosmetiky.

Při výběru konkrétních výrobků je překvapivě klíčová příjemná vůně výrobku, a to i u kategorií, kde vůně nesouvisí bezprostředně s funkcí produktu – například u vlasové kosmetiky, krémů, mýdel, sprchových gelů, pěn/gelů na holení a dokonce i u dětské kosmetiky. Kromě vůně je pro zákazníky tradičně důležitá příznivá cena a odpovídající kvalita a účinnost.

Spotřebitelé volí pro své nákupy kosmetiky nejčastěji řetězce dm drogerie markt, Teta (oba řetězce uvádí více než třetina) a Rossmann, nicméně velmi silnou pozici mají v kosmetice také přímí prodejci Avon a Oriflame a velké širokosortimentní prodejny jako Tesco, Kaufland, Lidl, Albert nebo Globus. Do hypermarketů nebo supermarketů míří častěji muži, a to zejména pro běžný sortiment jako jsou mýdla, sprchové gely, šampony, deodoranty nebo holení. Z parfumerií si z hlediska získávání zákazníků vede nejlépe Sephora a Yves Rocher.

Dvě třetiny zákazníků nakupují kosmetiku a vůně alespoň někdy na internetu, ale zatím se spíše jedná o příležitostné nákupy – více než polovinu celkových výdajů zde utratí jen každý osmý zákazník. Nejoblíbenějším internetovým obchodem je specializovaný e-shop Notino (dříve Parfums.cz). Jako jedno ze svých hlavních nákupních míst pro kosmetiku a vůně jej uvádí desetina respondentů, což je srovnatelné dokonce s preferencemi hypermarketů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *